Sunday, May 24, 2009

Lisa ingin kendalikan firma guaman bapa



SABAN hari, nama aktres muda ini semakin menyinari persada seni. Rezekinya di dalam bidang ini nampaknya semakin mencurah-curah, apatah lagi sebaik dilantik sebagai pelakon Wajah Eksklusif Astro Megadrama tidak lama dulu.

Pakej lengkap yang ada pada Lisa Surihani iaitu cantik dan berbakat besar sememangnya menjadi kelebihan buat aktres, model dan pengacara berusia 23 tahun ini yang cukup 'laku' di kalangan produser drama dan filem ketika ini.

Apa yang diraih olehnya setakat ini memang merupakan pencapaian yang amat dihargainya. Namun, tutur Pelakon Wanita Harapan Festival Filem Malaysia ke-21 (FFM21) ini, dalam masa sama mengembangkan karier seninya, dia masih menyimpan hasrat untuk meneruskan impiannya bergelar seorang peguam.

Kata Lisa, sejak arwah bapanya meninggal dunia tahun lalu, dia sudah terfikir untuk cuba meneruskan cita-citanya itu agar dapat mengendalikan firma guaman milik bapanya yang kini diuruskan oleh seorang rakan kongsi."

Dengan ijazah undang-undang yang saya ada sekarang ini, saya masih belum mampu menjadi seorang pengamal undang-undang. Saya hanya boleh melakukan serba-sedikit saja tugas yang membabitkan perundangan."

Masih banyak peringkat dan ujian yang perlu saya duduki untuk bergelar seorang peguam yang bertauliah. Dan sepatutnya, saya perlu menduduki peperiksaan Sijil Amalan Guaman (CLP) dalam tahun ini, tetapi dengan jadual seni yang padat, saya terpaksa tangguhkan dulu."

Untuk buat CLP, ia memerlukan komitmen yang tinggi. Jadi, saya rasa, biarlah saya tangguhkan seketika dan bila sampai masanya, saya tetap akan teruskan apa yang tergendala kerana impian saya ini tidak pernah padam," kata pemegang ijazah undang-undang dari Universiti Aberystwyth, Wales, United Kingdom ini.

Lantaran itu, buat masa ini, kata Lisa, selagi diberi peluang dan mendapat kepercayaan banyak pihak, dia akan terus merangkul tawaran lakonan yang diberikan walaupun dia akui tidak menyangka dirinya diterima baik di dalam bidang ini.

Malah, diam tak diam, Lisa sudah pun membintangi enam buah filem setakat ini dan akan menjayakan filem ketujuhnya, Lagenda Budak Setan, tidak lama lagi."

Inilah dinamakan rezeki. Saya pun tidak menyangka peluang saya di dalam bidang ini menunjukkan tanda-tanda yang cukup positif," ujar Lisa yang baru selesai menjalani penggambaran drama bersiri Tiga Janda baru-baru ini.

Bercerita lanjut tentang filem Lagenda Budak Setan yang diadaptasi daripada novel karya Ahadiat Akashah itu, kata Lisa, sekali lagi dia akan bergandingan dengan aktor Farid Kamil dan beberapa pelakon lain lagi."

Ini adalah kali keempat saya digandingkan dengan Farid di dalam filem mahupun drama. Mungkin ramai yang akan bertanya, mengapa saya asyik bergandingan dengannya, tapi itu di luar bidang kuasa saya."Apa yang penting, saya ambil tugas itu sebagai satu tanggungjawab. Tetapi setakat ini, saya akui senang bekerja dengan Farid," kata Lisa yang juga tidak terlepas digosipkan dengan aktor itu.Ujarnya lanjut, peluang dapat terus bekerjasama dengan Farid amat dihargainya apatah lagi pelakon itu tidak lokek berkongsi ilmu tentang lakonan."

Dia banyak membantu dan sebab itu saya seronok bekerja dengannya. Tapi adakalanya, memang segan juga sebab dia jauh lebih berpengalaman daripada saya." Namun, dengan kerjasama yang baik dan dia juga tidak sukar untuk dibawa berbincang telah memudahkan sedikit kerja masing-masing," kata Lisa sambil mengukir senyuman

No comments:

Post a Comment